Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Heb je onderscheidend vermogen? Of heb je het vermogen je te onderscheiden?

Heb je onderscheidend vermogen? Of heb je het vermogen je te onderscheiden?

Als ondernemer van een fitness centrum of leverancier van fitness apparatuur ben altijd op zoek naar klanten en omzet. Dit doet jouw concurrentie ook. Het is altijd een flinke strijd. En waar wordt gestreden, vallen slachtoffers. Een door ondernemers veel gemaakte fout is denken dat klanten alleen bij jou inschrijven of van je kopen als je de goedkoopste bent. Na het lezen van dit artikel, denk je er ineens heel anders over.

Niet alleen beginnende ondernemers hebben hier een handje van. Ook de gerenommeerde ondernemers en bedrijven spelen dit spelletje geregeld verkeerd.

Het gevaar van de goedkoopste willen zijn

Stel je eens voor dat je altijd de goedkoopste wilt zijn, omdat je denkt dat een klant alleen bij jou inschrijven of van jou kopen om je lage prijs. Wat gebeurt er dan als concurrent één hier hetzelfde over denkt? De concurrent verlaagt haar prijs of geeft nog meer korting, omdat ook zij de goedkoopste wil zijn.

Maar ineens komt concurrent twee om de hoek en verlaagt ook haar prijzen en geeft nog meer korting. Maar jij wilt de goedkoopste zijn, toch? Dus jij verlaagt je prijzen weer onder die van concurrent twee. Je begrijpt natuurlijk al waar deze situatie toe leidt.

Naast het feit dat de fitness markt snel te gronde gaat, doet het ook nogal wat met jouw bedrijf. Alles heeft zo zijn prijs. Als jij je prijzen maar blijft verlagen, dan doe je concessies op de kwaliteit, service en continuïteit van je business.

Als jij je prijzen maar blijft verlagen, dan komt er een moment dat je, in theorie, slechts nog € 0,- per uur voor jouw diensten kunt vragen. Je mag best bewust (iets) goedkoper zijn dan je concurrent. Maar als dit jouw enige waarde propositie is, dan is jouw propositie buitengewoon zwak.

Als jij als fitness ondernemer niets doet om je te onderscheiden, dan zijn jouw producten en diensten veelal hetzelfde als die van je concurrentie. Hiermee dwing je de klant dus eigenlijk om te kiezen op prijs. Tijd om dit te veranderen!

Waarin kun jij je beter onderscheiden?

Wat zijn jouw aparte of opvallende persoonlijke eigenschappen? Om te beginnen zul je als fitness ondernemer eerst goed naar jezelf moeten kijken. Vaak haal je al een hele hoop unieke waarden uit jezelf. Deze kun je natuurlijk zakelijk overduidelijk laten terugkomen in jouw communicatie.

Daarna ga je onderzoeken wat jouw bedrijf te bieden heeft op het gebied van merkpositionering, kwaliteit, service, specialisatie, enzovoorts.

Blijf niet hangen in standaard algemene begrippen als klantvriendelijk, resultaatgericht of bieden van kwaliteit.

Heb je gevonden wat jou onderscheidend maakt?

Communiceer het in al jouw communicatie uitingen

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×