Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Ondernemen is elke dag een rekensommetje maken

Ondernemen is elke dag een rekensommetje maken

 

Dit zegt Rob Wagemaker van Panatta en Fitnessoccasions. Een bedrijf dat in tien jaar tijd is uitgegroeid tot een van de marktleiders in Nederland en de Benelux. Op het moment dat we Rob spreken, is hij erg druk bezig. “Het is soms een gekkenhuis hier. Steeds meer fitnessondernemers weten ons te vinden”, vertelt Rob vol trots.

Maar het is ooit anders geweest. In 2009 ging Groothandel Bcube Benelux failliet. “Het lag zeker niet aan mijn passie, maar ik vergat te ondernemen”, vertelt Rob eerlijk. “Daarbij heb ik niet altijd de juiste keuzes gemaakt. In feite heb ik te laat aan de bel getrokken. Terugkijkend is het een waardevol leerproces geweest.” Volgens Rob gaat ondernemen gepaard met vallen en opstaan. “Je bent continue risico’s aan het nemen, want niemand kan in de toekomst kijken. Helaas.”

Start met een duidelijk doel voor ogen

Het ondernemersverhaal van Rob is illustratief voor ondernemers. “Een ondernemer beleeft het grootste deel van de tijd echt niet alleen maar successen”, meent Rob. “Een fitnesscentrum leiden, gaat met ups and downs. Je moet strategieën testen en soms werkt het niet. Dan weet je wat je de volgende keer eventueel anders moet of kan doen.” Met de doorstart van zijn bedrijf, had Rob een duidelijk doel voor ogen. “Wat wil ik en hoe ga ik dat bereiken, en belangrijk welke mensen of klanten gaan mij daar bij helpen om dit te ook daadwerkelijk te realiseren en daar horen ook mislukkingen bij. Je kunt natuurlijk wel bij de pakken neer gaan zitten, maar dat is niet mijn aard. De kunst is om juist te leren van zaken die misgaan”, is de ervaring van Rob. Marc Lammers, de succesvolle ex-bondscoach van het dameshockeyteam zei ooit: “Als er nooit iets mislukt, probeer je in mijn ogen te weinig.”Analyseer waar het verkeerd ging en leer van je fouten. De bekende kreet van marketinggoeroe Philip Kotler spreekt voor zich: Alles voor iedereen, is niets voor niemand.”

Maak keuzes

“In principe dient een ondernemer duidelijke keuzes te maken voor zijn onderneming”, stelt Rob. “Keuzes die o.a. samenhangen met de ontwikkelingen in de markt en de positie die je als ondernemer wilt innemen.” De belangrijkste keuze is volgens Rob de doelgroep.

Waar je die doelgroep mee helpt en wat je ze aanbiedt. Als je een restaurant hebt en je biedt 60 hoofdgerechten, dan kunnen die nooit alle 60 goed zijn. Daarom: maak keuzes. Als je niet kiest, word je vanzelf door je potentiële klanten niet gekozen. Wat voor een restauranteigenaar geldt, geldt evengoed voor een fitnessondernemer. Probeer je te onderscheiden in de markt”, is de boodschap van Rob. Waak ervoor dat je geen kopie wordt van je concurrent. En ga zeker niet concurreren op prijs, want dat win je nooit. Mijns inziens ben je dan verkeerd bezig. Juist dan is het belangrijk om je te onderscheiden van je concurrent.” Rob gelooft niet dat mensen weggaan vanwege de prijs, maar omdat ze niet tevreden zijn. Dus vooral niet kijken naar wat de buurman doet, maar uitgaan van je eigen kracht.”

Aanpak

Gelukkig wordt dit dat door steeds meer ondernemers onderkend”, vervolgt Rob. “Uiteraard staat de ondernemer daar niet alleen in.” Gezien de langdurige ervaring van Rob als ondernemer in de fitnessbranche, kent hij de klappen van de zweep. “Wij helpen de ondernemer om zijn fitnesscentrum succesvol te krijgen. Met de juiste apparatuur, aanpak, begeleiding en marketing.” Rob is ervan overtuigd dat met een adequate aanpak een fitnessondernemer meerwaarde voor zijn centrum kan creëren en per saldo meer kan vragen voor het lidmaatschap. En er uiteindelijk een fatsoenlijke boterham mee kan verdienen”, aldus Rob.

Investeren

“Door de economische groei en het feit dat steeds meer mensen gaan sporten, wordt er in de fitnessbranche weer volop geïnvesteerd”, merkt Rob. “Ook hier dient een fitnessondernemer duidelijke keuzes te maken. Rob pleit voor verstandig investeren. “Wat ik regelmatig zie is dat ondernemers hun fitnesscentrum vol hebben staan met de nieuwste apparatuur. Als ik dat dan afzet tegen de prijs van het lidmaatschap, dan is dat niet reëel en moet er eigenlijk geld bij ten opzichte van de kosten die ze hebben. Waarschijnlijk beseffen ze dat niet en zijn ze vergeten een rekensom te maken.” Zelf kijkt Rob iedere dag op zijn computer wat er aan inkomsten binnenkomt en wat er weer uitgaat. Hiermee houd ik grip op mijn financiën. Dat is ook mijn advies aan de fitnessondernemers: check elke dag je inkomsten en uitkomsten waarmee je onaangename verrassingen kunt voorkomen. Natuurlijk is het aantrekkelijk, gezien de hoge kortingen die leveranciers tegenwoordig geven, om te investeren in nieuwe apparatuur. Maar let wel na 5 jaar krijg je maar een fractie terug voor je apparatuur, terwijl je weer wilt vernieuwen. Investeer dus met beleid en laat je niet teveel leiden door alle hypes die voorbij komen. Je weet nooit hoe lang zo’n hype duurt. Om daar al je geld op in te zetten, vind ik wel een risico.” Volgens Rob is investeren in apparatuur nog altijd de beste oplossing als je kijkt naar het gebruik ervan binnen fitnesscentra. Daarbij komen er steeds meer apparaten op de markt voorzien van de modernste snufjes die het trainen een stuk aangenamer maken. De vernieuwingscyclus ligt momenteel tussen de 5 en 7 jaar. Voor wie vernieuwing niet direct mogelijk is, bieden we met Fitnessoccasions apparatuur aan die volledig gerefurbished is en een mooie oplossing kan zijn voor een starter in de markt of als aanvulling op de bestaande apparatuur. The sky is the limit voor Rob.

Toekomst

De toekomst van Panatta en Fitnessoccasions in Nederland en Duitsland ziet Rob optimistisch in, gezien de stijgende vraag naar deze producten. Het gaat momenteel hard met Panatta”, vertelt Rob. “Zowat hebben we elke week hebben een levering. Waar dat aan ligt, weet Rob niet precies. We proberen ons verhaal zo eerlijk en duidelijk mogelijk te vertellen naar de ondernemer toe met een persoonlijke en gerichte aanpak dat blijkbaar vertrouwen geeft. Daarnaast loopt de service die we verlenen gewoon door en de klanten kunnen erop rekenen. Gelukkig kennen we onze klanten heel goed en houden hen goed op de hoogte. Het is met ons tienen hard werken, maar het geeft veel voldoening”, merkt Rob tot slot op.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×