Regelmatig bewegen, sportieve doelen behalen en strakke voedingsschema’s samenstellen én naleven zijn aan jou besteed. Niet alleen voor jezelf, maar ook om anderen te motiveren en te inspireren. Met jouw kennis en ervaring op het gebied van gezondheid en sporten wil je daarom graag een eigen sportschool beginnen. Jij bent de beste in jouw vak, maar op het gebied van ondernemen of het runnen van je eigen sportschool kan je misschien wel wat hulp gebruiken. Want waar begin je en hoe zorg je ervoor dat nieuwe leden jou weten te vinden? Wij helpen je graag op weg met 9 stappen waarmee jij vol vertrouwen je eigen sportschool kan beginnen.
Bekijk hier alle stappen:
Voordat je daadwerkelijk je eigen sportschool gaat beginnen is het belangrijk om voor jezelf te bepalen waarom je die eigen sportschool wil hebben. Is het alleen voor het geld? Dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Het eerste jaar bestaat vooral uit investeren en je leden prikken er snel doorheen als jij het alleen voor het geld doet. Bepaal daarom wat jou drijft en waarom je graag anderen wilt helpen.
Heb jij bijvoorbeeld voor jezelf een unieke formule ontdekt die je ook met anderen wilt delen? Heb jij een topsportmentaliteit die je anderen wilt aanleren of behoor jij tot de top als het gaat om een specifieke sport zoals bodybuilding? We noemen dit ook wel het bepalen van de ‘why’ van jouw bedrijf. Jouw bestaansrecht en hetgeen dat jou onderscheidt onder alle andere sportscholen. De reden dat jouw leden een extra blok omrijden om speciaal naar jouw sportschool komen. Brengt ons meteen bij de eerste stap in het proces.
De juiste locatie is enorm belangrijk voor jouw aanstormende sportschool. Ligt jouw pand op een A-locatie of zijn leden wel bereid om een extra blokje om te gaan om naar jouw sportschool te komen?
Ook is het belangrijk om te kijken naar het type buurt waar je je sportschool opent. Die bodybuilder gym hoort niet thuis in een seniorenbuurt en een sportschool met hoge abonnementsprijzen past wellicht beter in de randstad (waar de lonen gemiddeld hoger liggen) dan in buitengebieden. Voordat je je locatie opent is het belangrijk om rekening te houden met de demografische en geografische factoren, de bereikbaarheid, de (huur)prijs van het pand en concurrenten in de buurt. Data uit het kadaster kan je helpen met beschikbare panden.
Wanneer je helder hebt wat jouw sportschool onderscheidt en wanneer je een locatie op het oog hebt, is het slim om een businessplan voor je sportschool te schrijven.
Dat hoeft geen boekwerk te zijn met 80 kantjes, maar het is wel goed om een en ander op papier te hebben staan. Zeker als je wilt gaan werken met investeerders: je moet een goed verhaal hebben om hen te overtuigen. Neem hier je financiële plan in mee en beschrijf hoe je je sportschool gaat vermarkten. Dit hoef je niet alleen te doen: zorg dat je een zakelijk netwerk om je heen bouwt met mensen die kritisch zijn op jouw doen en laten en neem
Tja, een fysieke locatie openen kost geld. Denk aan het de huur van de apparaten, je maandelijkse vaste kosten en eventueel personeelskosten. Een flinke kostenpost, zeker als je net start met ondernemen. Het is handig als je dan een startkapitaal hebt. Je kunt daarnaast gaan zoeken naar investeerders óf financiering aanvragen voor je fitnessapparatuur.
Als je je fitnessapparatuur laat financieren, houd je meer budget over voor bijvoorbeeld marketingkosten zodat je nieuwe leden aantrekt. Bij Fitness Occasions kan je kiezen uit nieuw of refurbished fitnessapparatuur. Naast het aanschaffen ervan kan je ook apparatuur leasen. Zo verlies je niet ineens een hele smak geld en heb je geen afschrijvingskosten op de apparaten.
Van de merken Panatta, TechnoGym, LifeFitness en Matrix kan je bij ons (tweedehands) fitnessapparatuur aanschaffen of leasen. Lees hier meer over de financiering van apparatuur voor jouw sportschool.
Zorg voor een goed team om je heen. Dat kunnen fitnessinstructeurs in loondienst zijn, maar ook andere mensen die kanjers zijn in hun vakgebied. Denk aan administratieve toppers, investeerders of andere ondernemers die jouw pad al meerdere malen succesvol hebben bewandeld.
Jij bent een kei in het verbeteren van de gezondheid van anderen, maar hebt (nog) geen kaas gegeten van ondernemen en het runnen van een succesvolle sportschool. Duizenden anderen zijn jou al voorgegaan en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Leer van de beste practices en zorg voor een goed team van specialisten om je heen. Jij bent het gemiddelde van de vijf personen die het dichtst bij je staan, dus zorg dat je een groep verzamelt waar je tegenop kijkt en die jouw idee steunen en verbeteren.
Jouw toekomstige leden leggen hun gezondheid in jouw handen en die van andere sportinstructeurs in jouw sportschool. Logisch dat zowel jij als je personeel de juiste certificeringen in huis moeten hebben. Tegenwoordig noemen veel sportfanaten zich onterecht sportcoach.
Aangezien jij je sportschool succesvol wilt maken en behouden, heb je een grote verantwoordelijkheid naar je leden toe. Stimuleer onder je personeel om tijdens hun looptijd bij jou aanvullende of specialistische cursussen te volgen, zodat jullie helemaal up to date blijven. Zo zorgen jullie er samen voor dat jouw leden de beste versie van zichzelf worden en dat resulteert in een succesvolle sportschool.
Als je een sportschool gaat beginnen is het natuurlijk belangrijk om leden aan te trekken. Zij zijn de drijvende motor achter jouw succes. Zorg daarom dat je een sterk plan hebt om de juiste doelgroep aan te spreken. Wederom hoef je dit niet alleen te doen en kan je een specialist op dit gebied benaderen. Zorg er in ieder geval voor dat je het volgende voor jezelf in kaart hebt gebracht:
Zodra je deze vragen (eventueel samen met een specialist) helder hebt, kan je starten met de promotie van je sportschool. Het is heel logisch dat niet iedere post of actie iedere keer goed aanslaat. Het is een proces van proberen, testen en analyseren. Houd het hogere doel als focus en bepaal wekelijks of tweewekelijks welke acties daarbij het meeste bijdragen. Op die manier werk je aan een goed promotieplan.
Denk niet alleen aan het promoten en aantrekken van nieuwe leden, maar zorg ook dat je bestaande leden behoudt. Op de lange termijn worden zij dan zelfs ambassadeurs van jouw business en halen zij ook weer nieuwe leden binnen. Weten hoe je meer rendement uit je eigen sportschool haalt? Neem contact op met ons.
Tot slot de meest simpele, maar tegelijkertijd lastigste tip: begin! Je kunt weken, maanden of jaren je idee uitwerken in gedachten, maar pas zodra je begint zal er daadwerkelijk iets veranderen.
Het perfecte plan bestaat niet: zorg dat de basis goed staat door bovenstaande stappen te doorlopen en schaaf bij waar nodig. Het is niet erg om een keer de fout in te gaan, daar leer je alleen maar van. Stel heldere doelen en bedenk geen smoezen om de start van je eigen sportschool uit te stellen. Hulp nodig bij de financiering voor de aanschaf van je fitnessapparatuur of heb je een zakelijke sparringpartner nodig? Wij zijn er voor je. Neem contact op met ons om meer rendement te halen uit jouw nieuwe sportschool.